0771-14 30 30

Vandring- & cykelinformation

Nivåer på våra vandringar

Hos WI-Resor behöver du inte välja nivå på vandring när du bokar din resa, utan kan välja detta på plats. Vi kategoriserar våra vandringar i tre nivåer; lätt, medel eller svår. De kriterier vi tar hänsyn till är framförallt antal höjdmeter, längd, underlag och branthet. Oftast är det höjdmeter som är den mest utslagsgivande faktorn. En lätt tur har en höjdvariation på 100 – 400 meter, en medeltur 350 – 700 meter och en svår tur 650 – 1200 meter. Våra svåra turer är inte riskfyllda och vi går t.ex. inte där det krävs linor och selar, så kallade via ferrata-leder. Våra enkla turer är relativt enkla men man bör ändå ha en viss grundkondition, det är trots allt en vandringsresa.

Lätt & LagomLättoLagom

På grund av stor efterfrågan erbjuder vi vissa avresedatum vandring för dig som vill ta det lite lugnare. Vi kallar resan “Lätt & Lagom”. Detta innebär att vi då erbjuder vandring enbart av lättare nivå.

Höjdvariationen på vandringarna är max 400 höjdmeter, med vandring både uppför och nedför. Vi upplever oftast samma miljöer och samma platser som vissa av de andra vandringsresorna, men tar oss tid att njuta mer av omgivningarna. Det är dock fortfarande i huvudsak en vandringsresa med dagsvandringar och inte promenader. Resan kräver också en viss grundkondition.

Lätt & Lagom avresor 2017: (2018 års resor kommer inom kort.)

Högre & LängreHögreLängre

“Högre & Längre” är en vandringsresa som riktar sig till er som har god kondition, är vana vandrare och som önskar lite mer utmaning utan att det blir för tufft eller extremt. Enstaka turer går längs kammar på hög höjd. Vajerräcke förekommer på vissa turer men vi går inte s.k. Via Ferrataleder som kräver selar och rep. Gruppen är begränsad till 18 deltagare med endast ett vandringsalternativ och en guide respektive dag. Alternativa vandringar erbjuds ej. Sammanlagda antalet höjdmeter uppåt och nedåt per dag är mellan 900 och 1 300. Som deltagare måste du ha god balans, inte ha anlag för svindel och vara fullt frisk. Kontakta oss om du har funderingar om detta lämpar sig för dig.

Högre & Längre avresor 2017: (2018 års resor kommer inom kort.)

—————————————————————-

Typisk vandringsdag

Varje dag börjar vi med en riklig frukostbuffé innan vi beger oss av på dagens vandring. Vandringarna går bitvis längs kuperade leder och stigar och tar cirka 3-7 timmar, inklusive raster på någon hütte eller alpäng. Trötta (?), men en upplevelse rikare kommer vi under eftermiddagen tillbaka till hotellet och då finns oftast tid över till att njuta av hotellets relaxavdelning. Vi avslutar dagen med en femrätters middag tillsammans med våra nyfunna vandringsgelikar.

Genomgång av vandringsprogram
Varje kväll innan middagen har vi vandringsinformation där vi presenterar morgondagens vandring. Det är alltid väder, vind och tid på säsongen som avgör vad vandringsledaren väljer. Han/hon kan också ge goda råd och tips för den som hellre vill vandra de välmarkerade lederna på egen hand. Utöver våra egna svenska vandringsledare använder vi oss också ibland av lokala vandringsledare. Till vandringarnas utgångspunkt åker vi oftast linbana eller buss, ibland startar vi direkt från hotellet. På alla resor ingår ett aktivitetskort som berättigar till åkning på linbanor och lokalbussar. Lunch kan vanligtvis köpas vid de hütter och almar (fäbodar) där vi stannar. Efter tre vandringsdagar tar vi en behövlig vilodag eller om man vill göra någon egen utflykt. Utöver vandring finns möjlighet till andra aktiviteter såsom mountainbiking, glidflygning, glaciärvandring, bergsklättring, canyoning, rafting, m.m. Dessa aktiviteter bokas på plats.

Vandrarkängor – din säkerhet
För att undvika onödiga skador så är det ett krav att alla deltagare på de guidade vandringarna skall ha vandrarkängor. Utöver att det är bekvämt att vandra med riktiga kängor så finns det flera skillnader mellan vanliga skor och vandrarkängor. Bland annat så har vandrarkängor en mycket styv och stabil sula vilket gör att du inte blir lika trött i fötterna, vilket man annars lätt blir efter flera dagars vandring. Med trötta fötter ökar risken för stukningar. En bra vandrarkänga går också upp över vristerna vilket också minskar risken för vrickningar. När man går utför så “tajtar” man åt sina kängor lite extra, på så sätt minskas påfrestningen på tårna. Ibland går vi på grus och då är det också viktigt att dina skor har en ordentligt räfflad sula, vilket vandrarkängor alltid har. Till sist, seriösa vandringsledare tar inte med vandrare utan vandrarkängor. Främst för vandrarens egen säkerhet, men också på grund av att vandringsledaren är ansvarig för gruppen och kan ställas till svars för skador som orsakats av bristande säkerhet.

————————————————————–

Cykling för vem?

God hälsa
Cykling ställer naturligtvis krav på bra grundkondition, att man är fullt frisk och inte lider av hjärtbesvär. Man får också ut mer av sin cykelresa om man är van att cykla redan innan, men de flesta klarar av våra cykelturer. Cyklar man till jobbet varje dag, kan man utan problem följa med på våra cykelturer. Man kan också se till att träna upp sin kondition med till exempel spinningpass eller cykelturer hemma inför resan. Det är en cykelresa, men tanken är att man ska hinna uppleva naturen och kulturen i det land man cyklar.

Nivåer på våra cyklingar
Cyklingen är av lätt eller medelkaraktär och går mestadels på plattare underlag. Vissa av dagarna kan det vara lite mer kuperat. Längden varierar från 18 till 60 kilometer, vanligast runt 35  kilometer per dag. Hur ansträngande en cykeldag upplevs är högst personligt och subjektivt. Har du funderingar eller är osäker, kontakta oss så hjälper vi dig att välja rätt.

Cyklarna
Våra färdledare och cykelguider hjälper dig att ställa in din cykel och visar hur växlar och bromsar fungerar innan ni startar. Alla cyklar har handbroms, men ingen fotbroms. Cyklarna har flertalet växlar och när terrängen är lite mer kuperad är det bra att använda sig av de olika växlarna som finns. Om någon punktering eller annat problem skulle dyka upp under cyklingen, är våra guider vana cyklister och ser till att lösa detta.

En vanlig cykeldag
Då vi har vår svensktalande färdledare och en engelsktalande lokalguide, delar ni vissa dagar upp er i två grupper som cyklar i olika tempo. På överenskomna platser samlas ni sedan för vätskepaus, picknicklunch eller en stunds guidning på någon sevärd plats. Underlaget varierar från asfalt till grus och från strandpromenader eller cykelvägar till mindre vägar med viss trafik. De flesta dagar kan du räkna med att vara tillbaka på hotellet under eftermiddagen, i god tid för dusch och en stunds vila före middag.

 

Mer information